Opracowała Katarzyna Woźnica
Przedmiotowe Zasady Oceniania
z chemii
Nauczanie chemii odbywa się w oparciu o Program nauczania
chemii w szkole podstawowej „ Chemia Nowej Ery”.
II.
Cele edukacyjne.
- Poznanie uczniów z różnorodnymi substancjami i ich
właściwościami.
- Poznanie uczniów ze zjawiskami chemicznymi zachodzącymi
w otaczającym nas świecie i tłumaczenie ich w (sposób elementarny) językiem
chemicznym.
- Uświadomienie znaczenia chemii w procesach poznania i
przetwarzania materii przez człowieka.
- Rozwijanie umiejętności wykonywania prostych
doświadczeń chemicznych.
- Rozwijanie zdolności obserwacji.
- Ukazanie, że poznane prawa chemiczne (prawo zachowania
masy, prawo stałości składu itp.)- to prawa, którymi rządzi się przyroda.
- Uświadomienie uczniom jak należy w życiu codziennym
bezpiecznie posługiwać się powszechnie stosowanymi substancjami o różnych
właściwościach chemicznych.
- Wpojenie uczniom przekonania, że najwyższym dobrem
człowieka jest przyroda- a zadaniem człowieka jest troska o otaczające nas
środowisko.
- Ukazanie roli chemii w ochronie środowiska.
- Rozwijanie
umiejętności wykonywania prostych obliczeń.
- Wyposażenie
uczniów w taki zasób wiedzy, aby mogli kontynuować naukę na wyższym szczeblu
edukacji.
III.
Kryteria wymagań na oceny szkolne.
Oceną celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie
wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach
nietypowych (problemowych,
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub
syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach
chemicznych szczebla wyższego niż szkolny,
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i
umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania
problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- -wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez
pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego
pierwiastków, wykresów, tablic zestawień, potrafi planować i bezpiecznie
przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać
równania reakcji chemicznych,
Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i
umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do
samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z układu okresowego
pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia
chemiczne,
- potrafi pisać i uwzględniać równania reakcji
chemicznych,
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i
umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do
rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z
takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać
doświadczenia chemiczne,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać
równania reakcji chemicznych,
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności
określonych programem, ale braki te nie przekreślają dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania
teoretyczne lub praktyczno niewielkim stopniu trudność,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać
bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste
równania chemiczne,
Ocenę niedostateczną otrzymuje
uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności
określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub
praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych
i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym
sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi,
IV.
Skala ocen prac pisemnych, całogodzinnych oraz kartkówek
Liczba punktów Ocena
szkolna
100% punktów+ zad. dod – celujący
100% – 90% punktów – bardzo dobry
89% – 75% punktów – dobry
74% – 50% punktów – dostateczny
49% – 30% punktów – dopuszczający
29% – 0% punktów – niedostateczny
Każdej ocenie przypisana jest jej waga w skali od 1 do 5:
- klasówka, test – 5
- poprawa klasówki, testu – od 5
- kartkówka – 4
- odpowiedź ustna – 4
- zadanie domowe – 2
- przeprowadzenie doświadczenia – 4
- praca w grupie – 3
- brak zadania domowego – 2
- aktywność – 3
- konkurs – 5
- prace dodatkowe – 3
V. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH
Wystawienie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie
ocen cząstkowych, przy czym jest to średnia ważona obliczana na podstawie
wcześniej przyjętych wag ocen. Przyjęte zostały następujące współczynniki:
Ocena celująca 5,51 lub szczególne osiągnięcia
Ocena bardzo dobra od 4,51 do 5,50
Ocena dobra od 3,51 do 4,5
Ocena dostateczna od 2,51 do 3,5
Ocena dopuszczająca od 1,51 do 2,50
Ocena niedostateczna od 0.00 do 1,5
VI. Metody i formy oceny osiągnięć ucznia.
Za co ocena
|
Ile ocen, kiedy i w jakiej skali?
|
Całogodzinne
pisemne prace kontrolne w formie pisemnej:
sprawdziany,testy osiągnięć,
Prace te są zapowiadane z tygodniowym
wyprzedzeniem
|
Po bloku tematycznym
na stopień szkolny w skali od 1 – 6 (zapowiedziane na tydzień przed
pracą)
|
Krótkie 10
– 15 minutowe sprawdziany z wiadomości bieżących najwyżej z 3 ostatnich
lekcji.
Nie muszą być zapowiadane
|
Co najmniej
dwa razy w semestrze na stopień szkolny w skali 1 – 5.
|
Odpowiedzi
ustne najwyżej z trzech ostatnich tematów.
|
Przynajmniej
1 raz w semestrze na stopień szkolny w skali 1 – 5.
|
Prace
domowe (w zeszytach przedmiotowych, zeszytach ćwiczeń lub kart pracy).
|
Stopień
szkolny w skali 1– 5.
|
Zeszyt.
|
Za
prowadzenie zeszytu (1 raz w semestrze).
Stopień szkolny w skali 1– 5.
|
Aktywność
na lekcji:
indywidualny udział,praca w grupach,
|
W sposób
ciągły
,,+” lub,, –”
za trzy ,,+” ocena bardzo dobra
za trzy ,, –”ocena niedostateczna
|
Do prac kontrolnych podawane
są raz w semestrze zagadnienia
(NaCoBeZu).
Uczeń może uzyskać ocenę za inne
formy aktywności :np. opracowanie ciekawych materiałów, referaty, zeszyt,
prezentacje multimedialne, zadania domowe dla chętnych, plakaty, albumy, udział
w konkursach.
VII. Prawa ucznia na
lekcjach chemii
- Uczeń ma prawo zgłosić nie przygotowanie do lekcji
lub brak pracy domowej 2 razy w semestrze ( zgłoszenie musi mieć miejsce
przed lekcją lub na jej początku). Każde następne nie przygotowanie jest
równoznaczne z oceną niedostateczną. Nieprzygotowanie do lekcji to: brak
zadania domowego, brak zeszytu, podręcznika, ćwiczeń, niezbędnych materiałów np
do wykonania projektów, nieprzygotowanie się do kartkówki (niezapowiedzianej)
lub odpowiedzi ustnej
- Uczeń nieobecny z powodu choroby ma prawo do
nadrobienia zaległości w terminie ustalonym przez nauczyciela i ucznia.
Nauczyciel służy pomocą.
- Uczeń ma prawo do jednej poprawy oceny niedostatecznej
i dopuszczającej ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni. Do dziennika obok
oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę uzyskaną z poprawy.
- Jeżeli uczeń w trakcie pisania prac będzie
korzystał z jakichkolwiek niedozwolonych pomocy (ściągawek, telefonu) oddaje
pracę i otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
VIII Zasady
uzupełniania braków w wiadomościach i umiejętnościach
- Uczeń ma obowiązek uzupełniać wiadomości z tych
lekcji, na których nie był obecny;
- Ma prawo do pisemnej poprawy nie zaliczonego
sprawdzianu, testu bądź pracy kontrolnej w terminie 2 tygodni od oddania prac;
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie napisze
sprawdzianu, zobowiązany jest go napisać w terminie ustalonym z nauczycielem (
nie później niż 2 tygodnie po sprawdzianie głównym).
- Jeżeli nieobecność ucznia była dłuższa jest
zobowiązany do napisania testu, sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od pojawienia się
w szkole, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem
- Oceny z odpowiedzi ustnych, kartkówek i innych
ocen cząstkowych z wyjątkiem testów i sprawdzianów nie podlegają poprawie;
- Raz
w półroczu uczeń może poprawić wybraną przez siebie ocenę cząstkową. Obok oceny
uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę uzyskaną z poprawy- ma ona taką samą
wagę.
- Jeżeli uczeń nie napisze zaległego sprawdzianu w
terminie ustalonym z nauczycielem (2 tygodnie) otrzymuje ocenę niedostateczną z
nieopanowanego materiału
- Oceny na koniec I i II semestru oraz na koniec
roku będą wystawiane za pomocą średniej ważonej
- Oceny są jawne i na bieżąco wpisywane do
dziennika elektronicznego
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, którego średnia
ważona znajduje się powyżej 5,51i ponadto samodzielnie i twórczo rozwija własne
uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu
problemów teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga
sukcesy w konkursach przedmiotowych pozaszkolnych (zajęcie czołowego miejsca)
XI Informowanie rodziców o postępach w nauce.
- Przechowywanie przez nauczyciela prac
kontrolnych i udostępnianie ich do wglądu na prośbę rodzica (przez 1 rok);
- Udzielanie ustnej informacji o postępach w nauce
w indywidualnych kontaktach z rodzicami, w zależności od zainteresowania.
- Rodzice są informowani na bieżąco za pomocą e –
Dziennika, do którego wpisywane są oceny i uwagi.