Przedmiotowe
Zasady Oceniania z fizyki w klasach 7 i 8
- Cele i materiał nauczania oraz wymagania programowe
dla uczniów klasy 8 ustalone są na podstawie:
Świat fizyki – program nauczania fizyki w gimnazjum”.
Do jego realizacji, w roku
szkolnym 2019/2020 wykorzystuje się podręczniki:
”Świat fizyki podręcznik dla uczniów klasy 7
Szkoły Podstawowej” WSiP (Zamkor),
”Świat fizyki podręcznik dla uczniów klasy 8
Szkoły Podstawowej” WSiP (Zamkor).
CELE OCENIANIA:
- strukturyzacja materiału nauczania fizyki,
- sterowanie procesem nauczania,
- uzyskiwanie informacji o jakości nauczania,
- danie możliwości uczniom poznania własnych
osiągnięć,
- wyrabianie odwagi w zadawaniu pytań
nauczycielowi,
- rozwijanie motywacji do aktywnego udziału w
lekcji i zajęciach pozalekcyjnych,
- zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
- RODZAJE I METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Rodzaje sprawdzania osiągnięć uczniów:
- sprawdzanie wstępne ( bez stopni),
- sprawdzanie bieżące – kształtujące,
- sprawdzanie końcowe – sumujące.
Metody sprawdzania osiągnięć uczniów:
- odpowiedzi ustne z kilku ostatnich lekcji,
- godzinny sprawdzian wiadomości i umiejętności –
test,
- krótkie formy sprawdzania wiadomości z ostatnich
lekcji- kartkówki,
- sprawdzian wiadomości i umiejętności na koniec
lekcji z bieżącego tematu,
- mini test na początku lekcji typu prawda – fałsz
sprawdzający rozumienie i kojarzenie ,
- umiejętność rozwiązywania zadań i problemów,
- pomiary fizyczne i określanie błędu pomiaru,
- wykonywanie doświadczeń i pokazu zjawisk
fizycznych,
- referaty i prezentacje multimedialne, prace
badawcze ucznia, realizacja projektu międzyprzedmiotowego,
- ocena pracy w grupie,
- samokontrola – samosprawdzanie ( przy
samodzielnej pracy z testami zawierającymi rozwiązania, interaktywnymi programami
komputerowymi),
- praca domowa.
Do innych zaistniałych na lekcji sytuacji dydaktycznych
(pozytywnych i negatywnych) służy ocena kształtująca (opisowa) symbolizowana
literką T.
Nie ocenia się
ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- OGÓLNE WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Ocena osiągnięć uczniów będzie dokonywana na podstawie hierarchii wymagań
tak, aby spełnienie wyższych wymagań uwarunkowane było spełnieniem wymagań
niższych według następujących kryteriów:
- łatwość nauczania zagadnień – przystępność dla
uczniów,
- doniosłość naukowa przekazywanych treści,
- niezbędność wewnątrzprzedmiotowa dla opanowania
kolejnych tematów,
- użyteczność w życiu codziennym.
Ocenę
celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza
program nauczania,
- jest laureatem powiatowego lub finalistą wojewódzkiego
konkursu fizycznego,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych,
problemowych,
- umie formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy
nowych zjawisk,
- umie rozwiązywać problemy w sposób nietypowy,
- sprostał wymaganiom dopełniającym.
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności
programowe,
- zdobytą wiedzę potrafi zastosować w nowych sytuacjach,
- jest samodzielny – korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia
fizyczne,
- rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i
problemowe,
- sprostał wymaganiom dopełniającym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości określone
programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych
zadań lub problemów,
- potrafi wykonać zaplanowane doświadczenie z fizyki,
rozwiązać proste zadania lub problem,
- sprostał wymaganiom rozszerzającym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i
umiejętności określone programem nauczania,
- potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z
pomocą nauczyciela,
- potrafi wykonać zaplanowane doświadczenie fizyczne z
pomocą nauczyciela,
- zna podstawowe wzory i jednostki fizyczne,
- sprostał wymaganiom podstawowym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach, ale nie
przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
- zna podstawowe prawa i wielkości fizyczne,
- potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste
doświadczenie fizyczne,
- sprostał wymaganiom koniecznym.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są
konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub
praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości
fizycznych.
- Każdej ocenie przypisana jest jej waga w skali od 1
do 5:
- klasówka, test – 5
- poprawa klasówki, testu – od 5
- kartkówka – 4
- odpowiedź ustna – 4
- zadanie domowe – 2
- przeprowadzenie doświadczenia – 4
- praca w grupie – 3
- brak zadania domowego – 2
- aktywność – 3
- konkurs fizyczny – 5
- prace dodatkowe – 3
SKALA
Liczba punktów Ocena
szkolna
100% + zad. dod. punktów -celujący
100% – 90% punktów – bardzo dobry
89%-75% punktów -dobry
74%-50% punktów -dostateczny
49%-30% punktów -dopuszczający
29%-0% punktów -niedostateczny
- ZASADY WYSTAWIANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH
Wystawienie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych,
przy czym jest to średnia ważona obliczana na podstawie wcześniej przyjętych
wag ocen. Przyjęte zostały następujące współczynniki:
Ocena celująca 5,31 lub szczególne osiągnięcia
Ocena bardzo dobra od 4,51 do 5,30
Ocena dobra od 3,51 do 4,5
Ocena dostateczna od 2,51 do 3,5
Ocena dopuszczająca od 1,51 do 2,50
Ocena niedostateczna od 0.00 do 1,5
- SPOSÓB
INFORMOWANIA UCZNIÓW O OCENACH:
- na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje
uczniów z PSO,
- oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne a uczniowie
są informowani o nich na bieżąco,
- uczniowie mogą korzystać z indywidualnego dostępu do
dziennika internetowego.
- SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW
Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z
przedmiotu.
O ocenach cząstkowych lub klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach
rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając
zestawienie ocen i umożliwiając wgląd do internetowego dziennika lekcyjnego.
Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana
zgodnie z procedurą WSO.
Umowa nauczyciela z uczniami
- Ucznia obowiązuje systematyczna praca na lekcji, odrabianie
prac domowych, wykonywanie doświadczeń domowych, przygotowanie się do zajęć.
- Sprawdzanie osiągnięć ucznia będzie się odbywać
poprzez:
- sprawdziany lub testy po każdym dziale materiału
poprzedzone powtórzeniem,
- odpowiedzi ustne,
- kartkówki z 3 ostatnich lekcji,
- ocenę pracy domowej,
- ocenę aktywności na lekcjach,
- ocenę pomiarów fizycznych, ocenę wykonywania
doświadczeń i demonstracji zjawisk fizycznych,
- ocenę pracy w grupie,
- ocenę referatów, projektów uczniowskich,
- udział w konkursach fizycznych.
- Pisemne prace kontrolne (sprawdziany, testy) będą
zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, ocenione i oddane uczniom w ciągu 2
tygodni.
- Uczeń, który z
przyczyn losowych nie był obecny na zapowiedzianym, obowiązkowym sprawdzianie/
teście/, jest zobowiązany do napisania
sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Ustala się termin 2 tygodni dla ucznia na uzupełnienie
zaległości. Jeśli uczeń nie podejmie próby, nie ustali z nauczycielem terminu
zaliczenia sprawdzianu zostaje wpisana
ocena niedostateczna z odpowiednią wagą.
- Uczeń może poprawić sprawdzian w terminie określonym
przez nauczyciela (w ciągu 2 tygodni). Uczeń może przystąpić do poprawy danego sprawdzianu
tylko jeden raz. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę
uzyskaną z poprawy- ma ona taką samą wagę.
- Jeżeli uczeń w trakcie pisania prac będzie korzystał z
jakichkolwiek niedozwolonych pomocy (ściągawek, telefonu) oddaje pracę i
otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
- Raz w półroczu uczeń może poprawić wybraną przez siebie
ocenę cząstkową. Obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę uzyskaną z
poprawy- ma ona taką samą wagę.
- Oceny z odpowiedzi ustnych, kartkówek i innych ocen
cząstkowych z wyjątkiem testów i sprawdzianów nie podlegają poprawie;
- Kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji , są
najczęściej zapowiadane i nie podlegają poprawie.
- Uczeń
nieobecny na lekcji ma obowiązek nadrobić zaległości. Może skorzystać z pomocy
nauczyciela.
- Każdy
uczeń, który napotyka na trudności w zrozumieniu materiału, wykonaniu pracy
domowej, może zgłosić się z pewnym wyprzedzenie do nauczyciela i skorzystać z
jego pomocy.
- Uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do zajęć dwa razy w semestrze o czym informuje
nauczyciela przed lekcją. Brak zgłoszenia skutkuje oceną niedostateczną. Nieprzygotowanie
do lekcji to: brak zadania domowego, brak zeszytu, podręcznika, ćwiczeń,
niezbędnych materiałów np. do wykonania projektów, nieprzygotowanie się do
kartkówki (niezapowiedzianej) lub odpowiedzi ustnej
- Uczeń
otrzymuje za swoją aktywność na lekcji „+” i „ – „.
- W
czasie zajęć na lekcji ucznia obowiązuje dyscyplina i obowiązek przestrzegania
regulaminu pracowni.
- W
czasie lekcji obowiązuje zasada: uczeń mówi – nauczyciel i inni uczniowie
słuchają, nauczyciel mówi – uczniowie słuchają.
- Po
zajęciach każdy zostawia po sobie porządek w ławce, dyżurni sprawdzają i
porządkują klasę.
- Dobre
rady:
Uczyć się systematycznie, rozumieć
pojęcia i opisy zjawisk fizycznych – nie uczyć się na pamięć. Wykonywać
wszystkie prace domowe obowiązkowe. Czytać jak najwięcej książek popularno –
naukowych. Korzystać z Internetu i
programów komputerowych .
Szukać w przyrodzie zjawisk omawianych na lekcji . Zadawać sobie i innym
pytania o przyczynę i przebieg zjawisk.
Uczyć się obserwacji i wykonywania
prac eksperymentalnych, analizy wyników, wyciągania wniosków, wykorzystania
różnych wiadomości do wyjaśniania przebiegu zjawisk.
Nie poddawać się chwilowym trudnościom.
Zachwycać się przyrodą i traktować
naukę jak przygodę.