Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka niemieckiego
dla klas VII i VIII, poziom II.2
I Wprowadzenie
Przedstawiona poniżej propozycja Przedmiotowych Zasad Oceniania z języka
niemieckiego odwołuje się do następujących dokumentów:
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe,
Dz.U. z 2017 r. poz. 60
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe, Dz.U. z 2017 r. poz. 59
Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej
O rozkładzie
materiału decyduje każdorazowo nauczyciel, uwzględniając potrzeby uczniów danej
klasy czy szkoły oraz mając na uwadze sposób organizacji kursu w danej szkole.
Kontrola i
ocenianie osiągnięć uczniów są niezbędne na każdym etapie nauczania. Ocena
postępów ucznia dostarcza ważnych informacji zarówno uczniowi, jak i
nauczycielowi oraz rodzicom ucznia. Informuje o skuteczności uczenia się i
nauczania, motywuje i mobilizuje do nauki
i pracy. Rodzicom dostarcza informacji o nabytych umiejętnościach i wiedzy ich
dziecka, ale także o istniejących deficytach.
Wewnątrzszkolne i przedmiotowe systemy oceniania umożliwiają uczniom i ich
rodzicom zapoznanie się z wymaganiami na różnych poziomach, zrozumienie
procedury mierzenia i oceniania osiągnięć uczniów. Nauczycielom umożliwiają
diagnozowanie bieżących potrzeb uczniów, dostosowywanie nauczania do warunków
grupy i szkoły, takich jak np. wymiar godzin czy stopień zaawansowania, ale
także służą do stałego monitorowania przebiegu procesu nauczania i kontroli
realizacji założonych celów.
II Ogólne kryteria oceny biegłości
językowej w zakresie szkolnych wymagań edukacyjnych: podstawowym i
ponadpodstawowym
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a deficyty w zakresie wiedzy i umiejętności nie pozwalają na kontynuację nauki na kolejnym etapie nauczania.
Ocena dopuszczająca
|
Uczeń: – zna niewielką liczbę podstawowych słówek i wyrażeń – w wymowie i w piśmie popełnia liczne błędy – zna tylko podstawowe reguły gramatyczne – z trudem wykonuje zadania leksykalno- -gramatyczne Uczeń: – rozumie podstawowe polecenia nauczyciela i bardzo proste i krótkie teksty odsłuchowe – rozumie ogólny sens tekstów pisanych – nie potrafi lub wykonuje częściowo zadania odsłuchowe i na czytanie – wypowiada się krótkimi zdaniami i frazami – wypowiada się bardzo powoli – tworzy niespójne i proste teksty pisane – niewielki zakres słownictwa i struktur ogranicza wypowiedź – błędy leksykalno-gramatyczne często zakłócają komunikację |
Ocena dostateczna
|
Uczeń: – zna podstawowe słownictwo i wyrażenia, ale popełnia błędy w ich wymowie i zapisie – zna większość podstawowych struktur gramatyczno-leksykalnych – zadania wykonuje powoli i z namysłem Uczeń: – rozumie polecenia nauczyciela – potrafi częściowo wykonać bezbłędnie zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych – wypowiada się dość powoli, ale dłuższymi zdaniami – tworzy bardzo proste teksty pisane, z niewielką liczbą błędów – posiada wystarczający zasób słownictwa i struktur, żeby przekazać bardzo prostą informację – potrafi wypowiedzieć się logicznie i spójnie, choć z błędami, nie zakłócający-mi ogólnego sensu wypowiedzi |
Ocena dobra
|
Uczeń: – zna większość słownictwa i wyrażeń i z reguły poprawnie je wymawia i zapisuje – zna wszystkie struktury gramatyczno-leksykalne i rzadko popełnia błędy w zadaniach Uczeń: – rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych – wypowiada się dość płynnie, odpowiednio długimi zdaniami – tworzy proste spójne teksty pisane – posiada urozmaicony zasób słownictwa, umożliwiający przekazanie prostej informacji w logiczny i spójny sposób – popełnia nieliczne błędy niezakłócające komunikacji |
Ocena bardzo dobra
|
Uczeń: – zna wszystkie wprowadzone słówka i wyrażenia, bezbłędnie je wymawia i zapisuje – zna wszystkie struktury gramatyczno-leksykalne i zadania wykonuje z reguły bezbłędnie Uczeń: – rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i bezbłędnie wykonuje zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych – wypowiada się płynnie stosując poznane struktury gramatyczno-leksykalne – tworzy proste, logiczne i spójne teksty pisane, wykorzystując poznane słownictwo i struktury – nie popełnia błędów gramatycznych i leksykalnych |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny bardzo dobrej, a także wykazuje się dodatkowymi umiejętnościami i wiedzą wykraczającą poza wymagania oceny bardzo dobrej. Uczeń bierze udział w pozalekcyjnych formach doskonalenia umiejętności i poszerzania wiedzy np. przez udział w projektach, olimpiadach językowych lub konkursach wiedzy o krajach niemieckojęzycznych.
III Zakresy tematyczne podlegające ocenie na poziomie
II.2
– człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy
charakteru, rzeczy osobiste, uczucia, emocje, umiejętności i zainteresowania);
– miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczeń i wyposażenie domu,
prace domowe)
– edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się,
przybory szkolne, życie szkoły);
– praca (np. popularne zawody, miejsce pracy)
– życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia
codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny,
święta);
– żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
– zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i
kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
– podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich,
orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
– kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
– sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie
sportu);
– zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
– świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz)
IV Struktury
gramatyczne
Treści gramatyczne są podstawą skutecznej komunikacji.
Poniższe zestawienie struktur gramatycznych ma charakter informacyjny. Struktur
gramatycznych należy używać do realizacji tych funkcji językowych i sytuacji
komunikacyjnych, w których mają one zastosowanie i które są niezbędne na danym
etapie edukacyjnym i poziomie zaawansowania.
Rodzajnik- rodzajniki (nieokreślony, określony) i ich stosowanie
– stosowanie rzeczownika bez rodzajnika
Rzeczownik
– odmiana rzeczownika
– tworzenie liczby mnogiej
– rzeczowniki złożone, zdrobniałe, określające zawód i wykonawcę czynności
– odmiana imion własnych
– rzeczownik po określeniu miary i wagi
Zaimek
– zaimki osobowe, nieosobowe, zwrotne, dzierżawcze, wskazujące, pytające,
nieokreślone
Przymiotnik
– przymiotnik jako orzecznik i jako przydawka
– regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika
– przymiotniki utworzone od nazw miast, krajów i części świata
– przymiotnik z przedrostkiem -un
Liczebnik
– liczebniki główne i porządkowe
– użycie liczebników w oznaczaniu miary i wagi, powierzchni i objętości
Przysłówek
– przysłówki zaimkowe w pytaniu i w odpowiedzi
– przysłówki czasu i miejsca
Partykuła
– użycie partykuł, np. sehr, viel, immer
Przyimek
– przyimki z celownikiem, z biernikiem, z celownikiem lub z biernikiem
Czasownik
– formy czasowe czasownika (strona czynna): Präsens, Perfekt
– formy Präteritum czasownika sein
– czasowniki posiłkowe: sein, haben, werden
– czasowniki nieregularne ze zmianą samogłoski
– czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
– czasowniki zwrotne
– czasowniki modalne w trybie oznajmującym
– forma möcht-
– tryb
rozkazujący
– bezokoliczniki z zu i bez zu
– rekcja czasowników
Składnia
– zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające, rozkazujące
– szyk wyrazów: prosty, przestawny i szyk zdania podrzędnie złożonego
– przeczenia: nein, nicht, kein i ich miejsce w zdaniu
– zdania współrzędnie złożone ze spójnikami i bezspójnikowe
– zdania podrzędnie złożone: dopełnieniowe, okolicznikowe przyczyny, warunkowe
V Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia
– prace klasowe
– kartkówki
– testy
– zadania domowe (prace pisemne i projekty)
– wypowiedzi ustne (na forum i podczas pracy w grupach)
– praca na lekcji
– aktywność
Poziom A1 biegłości
językowej wg ESOKJ, do realizacji w klasie VII i VIII szkoły podstawowej
- Środki leksykalne i funkcje językowe realizowane
i podlegające ocenie:
– powitania i pożegnania
– pytanie o samopoczucie
– pytanie o wiek, cenę, numer telefonu
– nazwy kolorów
– nazwy niektórych przedmiotów
– pytanie o imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania
– udzielanie podstawowych informacji o sobie
– określanie położenia miast
– określanie pochodzenia innych osób
– zainteresowania i aktywności w czasie wolnym
– potwierdzanie i zaprzeczanie
– wyrażanie upodobań
– wyrażanie opinii na temat sposobów spędzania wolnego czasu
– życie rodzinne (członkowie rodziny)
– określanie i nazywanie pokrewieństwa
– udzielanie informacji o własnej rodzinie
– przedstawianie innych osób i ich rodzin
– wyrażanie żalu, radości, sympatii, zdziwienia
– nazwy zwierząt domowych
– opisywanie charakteru i wyglądu innych osób
– wyrażanie opinii na temat osób i miejsc
– określanie miejsca spotkania
– składanie propozycji,
przyjmowanie i odrzucanie propozycji
– szkoła
– przedmioty szkolne
– przybory szkolne
– formułowanie prośby, zgoda na spełnienie i odmowa spełnienia prośby
– określanie upodobań dotyczących przedmiotów szkolnych
– nazwy artykułów spożywczych, posiłków i potraw
– sformułowania związane z zamawianiem potraw w barze szybkiej obsługi
– nazwy części garderoby
– opisywanie wyglądu i stroju innych osób
– wyrażanie preferencji i upodobań dotyczących ubioru
– argumentowanie w czasie
dyskusji
- Środki gramatyczne realizowane i podlegające
ocenie:
– forma grzecznościowa czasowników
– forma möcht-
– liczba mnoga rzeczowników
– liczebniki główne
– odmiana czasowników finden, unterrichten i mögen
– odmiana czasowników sein i haben
– odmiana czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej
– odmiana przymiotników po rodzajniku określonym w mianowniku i bierniku
– odmiana rzeczowników: mianownik i biernik
– określanie kierunku (wohin?)
– określanie miejsca (wo?)
– opuszczanie rodzajników
– partykuły zu i sehr z przymiotnikiem
– przeczenie kein
– przeczenie nicht
– przyimki wymagające użycia celownika lub biernika
– przymiotniki
– rodzaj rzeczowników
– rzeczowniki złożone
– szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym
– wyrażanie przynależności (zaimki dzierżawcze, konstrukcja z von)
– zaimki osobowe
– zaimki wskazujące der, die, das
– zdanie pytające (pytania ogólne i szczegółowe)
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a deficyty w zakresie wiedzy i umiejętności nie pozwalają na kontynuację nauki na kolejnym etapie nauczania.
Ocena dopuszczająca
|
Uczeń: – zna niewielką liczbę podstawowych słówek i wyrażeń z wymienionych zakresów tematycznych, – zna tylko podstawowe reguły gramatyczne, – w wymowie i w piśmie popełnia liczne błędy, co znacznie utrudnia komunikację – zadania leksykalno- -gramatyczne wykonuje powoli i/lub z pomocą innych osób |
|
Uczeń:
– z reguły rozumie polecenia
nauczyciela i teksty odsłuchowe (globalnie) oraz potrafi wykonać poprawnie
niektóre zadania na rozumienie ze słuchu, jeśli prezentowane teksty są dobrej
jakości i zawierają jednoznaczne informacje oraz są powtarzane kilkakrotnie
– potrafi zrozumieć ogólnie bardzo proste teksty pisane, jeśli zawierają
wszystkie znane mu słownictwo i struktury
– potrafi z pomocą rozmówcy
odpowiedzieć na pytania o swoje dane osobowe, rodzinę, czynności dnia codziennego,
– potrafi wypowiedzieć
proste życzenie lub zadać pytanie na tematy codzienne dotyczące go osobiście,
z trudnością nawiązuje komunikację z powodu błędnej wymowy i intonacji oraz nieznajomości struktur
gramatycznych
– potrafi napisać bardzo proste,
wcześniej poznane zdania i wyrażenia, z trudnością tworzy kilkuwyrazowe
teksty, jednak zawierają one sporo błędów ortograficznych, gramatycznych i
składniowych, co znacznie utrudnia ich komunikatywność
|
Ocena dostateczna
|
Uczeń:
– zna bardzo podstawowe słownictwo i wyrażenia z wymienionych zakresów
tematycznych,
– popełnia dość liczne błędy w ich wymowie i zapisie
-zna znaczną część podstawowych struktur gramatyczno-leksykalnych
jednak z trudem je potrafi wykorzystać w komunikacji
– zadania leksykalno-gramatyczne wykonuje powoli, ale samodzielnie
|
|
Uczeń:
– rozumie prawie wszystkie
polecenia nauczyciela i teksty odsłuchowe (globalnie)
– potrafi wykonać większość zadań na rozumienie ze słuchu, jeśli może
kilkakrotnie odsłuchać teksty, a materiał jest powoli prezentowany
– rozumie ogólnie proste teksty pisane w zakresie znanych mu tematów i struktur,
a także niektóre informacje szczegółowe
– potrafi odpowiedzieć na
pytania dotyczące go osobiście oraz z niewielką pomocą krótko opowiedzieć o
sobie i zadać proste pytanie rozmówcy na tematy dotyczące życia codziennego,
komunikację zakłócają dość liczne błędy w wymowie, intonacji lub w
strukturach gramatycznych
– potrafi napisać według wzoru krótkie, kilkuwyrazowe teksty, które zawierają
wprawdzie liczne błędy, ale są dość komunikatywne
|
Ocena dobra
|
Uczeń:
– zna większość wprowadzonego słownictwa i wyrażeń i z reguły poprawnie
je wymawia oraz zapisuje
-zna prawie wszystkie struktury gramatyczno-
-leksykalne i często używa
ich w komunikacji
– zadania wykonuje samodzielnie z nielicznymi usterkami
|
|
Uczeń: – rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i wykonuje większość zadań na rozumienie ze słuchu, potrafi także zrozumieć informacje szczegółowe zawarte w tekście – czyta ze zrozumieniem większość tekstów na poznane tematy, potrafi podać ogólny sens tekstu i większość informacji szczegółowych – potrafi w prosty sposób wypowiedzieć się i zareagować na większość poznanych tematów dotyczących osób i czynności życia codziennego, wyrazić prostymi środkami swoje upodobania i opinie, komunikacji nie zakłócają nieliczne błędy wymowy lub intonacji – potrafi napisać według wzoru oraz często samodzielnie zdania oraz kilkuzdaniowe teksty, stosując poznane słownictwo i struktury, nieliczne usterki nie ograniczają komunikatywności tekstów |
Ocena bardzo dobra
|
Uczeń:
– zna prawie wszystkie wprowadzone słówka i wyrażenia z wymienionych zakresów
tematycznych, bezbłędnie je wymawia i zapisuje
– zna wszystkie struktury gramatyczno-leksykalne i nie popełnia błędów w
zadaniach i z łatwością stosuje je w komunikacji
|
|
Uczeń: – rozumie polecenia nauczyciela oraz potrafi z prezentowanych tekstów zrozumieć i wyselekcjonować potrzebne informacje, nie ma większych problemów z wykonaniem zadań odsłuchowych – rozumie globalnie i szczegółowo prawie wszystkie teksty pisane, potrafi wykonać wszystkie zadania związane z tekstem – wypowiada się i reaguje dość swobodnie, prostymi strukturami na prawie wszystkie poznane tematy z życia codziennego dotyczące jego samego i innych osób, wyraża w prosty sposób preferencje, upodobania i opinie swoje i innych osób – samodzielnie lub według wzoru tworzy kilkuzdaniowe teksty pisane, stosując urozmaicone słownictwo i poznane struktury |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny bardzo dobrej, a także wykazuje się dodatkowymi umiejętnościami i wiedzą wykraczającą poza wymagania oceny bardzo dobrej. Uczeń bierze udział w pozalekcyjnych formach doskonalenia umiejętności i poszerzania wiedzy np. przez udział w projektach, olimpiadach językowych lub konkursach wiedzy o krajach niemieckojęzycznych.
- Wagi
poszczególnych ocen w dzienniku elektronicznym to:
– praca klasowa / test /
sprawdzian – 5
– kartkówka – 4
– praca domowe – 2
– czytanie – 2
– praca dla chętnych – 3
– ćwiczenia / zadania – 2
– konkurs – 5
– aktywność – 3
– projekt edukacyjny- 3
– tłumaczenie tekstu – 2
- Progi procentowe według których wystawiane
są oceny z pisemnych prac kontrolnych:
OCENA
|
DLA UCZNIÓW BEZ ORZECZEŃ I DYSFUNKCJI
|
DLA UCZNIÓW DYSLEKTYCZNYCH, Z DOSTOSOWANIEM WYMAGAŃ
|
CELUJĄCA
|
OCENA 5
+ DODATKOWE ZADANIE
NA 6
|
90%-100%
|
BARDZO DOBRA
|
90% – 100%
|
71% – 89%
|
DOBRA +
|
86% – 89%
|
66% – 70%
|
DOBRA
|
75% – 85%
|
55% – 65%
|
DOSTATECZNA +
|
71% – 74%
|
50% – 54%
|
DOSTATECZNA
|
50% – 70%
|
40% – 49%
|
DOPUSZCZAJĄCA +
|
45% – 49%
|
35% – 39%
|
DOPUSZCZAJĄCA
|
30% – 44%
|
20% – 34%
|
NIEDOSTATECZNA
|
0% – 29%
|
0% – 19%
|
Drogi Uczniu, pamiętaj!
Na Twoją ocenę półroczną i roczną ma
wpływ praca z całego roku szkolnego. Systematycznie przygotowuj się do lekcji, powtarzaj
wiadomości a poprzez ćwiczenia utrwalaj je.
- Na
każdą lekcję języka niemieckiego przynoś zeszyt przedmiotowy oraz podręcznik.
- Oceny
i uwagi zanotowane w zeszycie podpisują Rodzice. Sprawdzone prace kontrolne
(testy, sprawdziany) są udostępniane podczas zebrań z Rodzicami.
- Masz
prawo być nieprzygotowany do zajęć dwa razy w półroczu (nie dotyczy prac
klasowych oraz zapowiedzianych kartkówek). Nauczyciel odnotowuje to w dzienniku
(nie ma to wpływu na średnią Twoich ocen). Każde kolejne nieprzygotowanie lub
niezgłoszenie nieprzygotowania oznacza ocenę niedostateczną. Nieprzygotowanie
zgłoś na początku lekcji (nieprzygotowanie to brak pracy domowej pisemnej lub
przygotowanej ustnie, zeszytu) .
OCENY:
- Pisemne
prace kontrolne są obowiązkowe. Nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić
Twoją pracę w ciągu dwóch tygodni.
- Kartkówki
i odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie (są zapowiedziane z wyprzedzeniem).
- Masz
prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
- Jeżeli
z przyczyn losowych nie napiszesz sprawdzianu, testu czy kartkówki, należy
ocenę uzupełnić w ciągu 1 tygodnia po powrocie do szkoły (porozmawiaj z
nauczycielem, aby wyznaczył Ci dodatkowy termin).
POPRAWA OCEN:
- Masz prawo poprawić oceny niedostateczne ze
sprawdzianów i testów (w terminie ustalonym z nauczycielem)
- Masz
prawo poprawić w półroczu dwie oceny pozytywne na lepszy stopień (na miesiąc
przed klasyfikacją półroczną i roczną w terminie ustalonym z nauczycielem).
Nauczyciel wystawia ocenę na
podstawie średniej ważonej oc