Szkoła Podstawowa nr 12 im. Czesława Niemena w Lubinie
PRZEDMIOTOWE
ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
KLASY
IV – VIII
- OGÓLNE I
SZCZEGÓŁOWE CELE NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO
1. Celem nauczania języka polskiego jest
wspomaganie umiejętności porozumiewania się uczniów i wprowadzenia ich w świat
kultury poprzez:
- kształcenie
umiejętności mówienia, pisania, słuchania i czytania;
- rozwijanie
zainteresowania uczniów językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego;
- rozbudowanie
motywacji czytania i umiejętności odbioru dzieł literackich oraz innych tekstów
kultury;
- wprowadzenie
w tradycję kultury narodowej i europejskiej;
- uczenie
istnienia w kulturze.
2.Ocenianie z
języka polskiego ma na celu:
- ustalanie
stopnia opanowania wiedzy przez uczniów;
- informowanie
ucznia i jego rodziców o aktywności, postępach, trudnościach w nauce;
- rozwijanie
motywacji do uczenia się oraz zainteresowania przedmiotem;
- korygowanie
tempa pracy i metod nauczania;
- dostosowanie
nauczania do realnych potrzeb każdego ucznia.
- UMOWY I
UZGODNIENIA
1.Wymagania
nauczyciela
Uczeń:
- na
każdej lekcji ma zeszyt przedmiotowy (w szeroką linię, min. 60 kartek), zeszyt
ćwiczeń oraz podręcznik;
- systematycznie
przygotowuje się do zajęć lekcyjnych (wykonuje zadania domowe, powtarza
wiadomości, a poprzez ćwiczenia – utrwala je);
- aktywnie
uczestniczy w zajęciach;
- zna swoje prawa i obowiązki dotyczące zajęć
lekcyjnych– są one określone w umowie zawartejz nauczycielem.
2.Prawa ucznia na
lekcjach języka polskiego
Uczeń:
- ma
prawo być nieprzygotowany do zajęć trzy razy w półroczu (bez podania
przyczyny), ale zgłasza ten fakt nauczycielowi przed lekcją i zostaje to
odnotowane w dzienniku lekcyjnym (co pozostaje bez wpływu na średnią ocen); każde
kolejne nieprzygotowanie oznacza ocenę niedostateczną (nieprzygotowanie to brak
zadania domowego, zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń z pracą domową);
- nieobecny
na lekcji z powodu choroby ma obowiązek uzupełnienia zaległości w terminie ustalonym z nauczycielem;
- nieobecny
na zajęciach z powodu choroby nie jest odpytywany pierwszego dnia po przyjściu
do szkoły;
- ma
prawo do poprawienia oceny niedostatecznej w sposób umówiony z nauczycielem;
- raz
w półroczu ma prawo do poprawienia pozytywnej oceny w sposób umówiony z
nauczycielem i przedstawiony uczniom na początku roku szkolnego.
3.Formy kontroli
osiągnięć uczniów
- kartkówki
z zakresu trzech ostatnich lekcji oraz dyktanda nie muszą być zapowiadane
(kartkówki niezapowiadane można poprawiać, zapowiadane – nie);
- sprawdziany,
testy i dłuższe prace literackie są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem;
- ustne
i pisemne prace domowe;
- reprezentowanie
klasy oraz szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
- Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie napisze zapowiadanej pracy pisemnej (sprawdzianu, testu, dyktanda bądź kartkówki), zobowiązany jest to zrobić w ciągu tygodnia po przyjściu do szkoły.
- Jeśli uczeń nie uzupełni zaległego materiału, pod koniec półrocza otrzymuje za daną pracę ocenę niedostateczną.
- Rodzice podpisują oceny i uwagi zanotowane w uczniowskim zeszycie. Oceny z prac kontrolnych (testy, sprawdziany) są udostępniane podczas zebrań z Rodzicami.
- ZASADY OCENIANIA
- uczeń
jest oceniany zgodnie z przyjętymi wymaganiami w skali od 1 do 6 (z plusami i
minusami);
- na
podstawie ocen cząstkowych (każda z nich ma określoną wagę) ustalana jest
ważona ocena półroczna i roczna;
- ocenie
podlegają:
- praca
na lekcji;
- ćwiczenia
wykonywane w czasie zajęć i analizowane pod kątem osiągania celów operacyjnych
lekcji;
- aktywność
i zaangażowanie;
- sprawdziany,
testy, dyktanda,kartkówki, projekty, odpowiedzi ustne, recytacja tekstów
literackich, zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń, zadania domowe oraz
osiągnięcia w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.