Przedmiotowe zasady oceniania z wychowania fizycznego
- ZAŁOŻENIA OGÓLNE
- Ocena śródroczna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom postaw i kompetencji społecznych, aktywności, sprawności fizycznej, umiejętności
i wiadomości.
- Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej uwzględnia się przede wszystkim wysiłek ucznia włożony w realizację zadań wynikających z programu nauczania oraz systematyczny
i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.
- Przy ocenianiu bieżącym uwzględnia się dodatkową aktywność ucznia np.: udział w zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych, konkursach literackich i plastycznych
o tematyce sportowej.
- Uczeń jest zobowiązany:
- posiadać właściwy strój sportowy (obowiązuje biała koszulka, krótkie spodenki lub spodnie dresowe, skarpetki zmienne na lekcje, obuwie zmienne z jasną podeszwą na sali, w terenie strój dostosowany do pogody, na basenie strój kąpielowy, czepek, klapki,na lodowisku czapka + kask, rękawiczki, łyżwy własne lub wypożyczone, strój sportowy),
- wykazywać zaangażowanie i aktywność podczas zajęć,
- korzystać ze sprzętu sportowego w sposób właściwy zgodnie z jego przeznaczeniem,
- dbać o sprzęt sportowy i mienie szkoły,
- przestrzegać regulaminów obiektów sportowych,
- zachowywać się w sposób sportowy i kulturalny,respektować zasady bezpieczeństwa (na lekcji, na przerwach, w szatniach, na sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym,
na zawodach itp.).
- Nauczyciel może w ocenianiu bieżącym stosować znaki „+” i „-” za przestrzeganie zasad ustalonych w punkcie 4. Trzy znaki „+” skutkują otrzymaniem oceny bardzo dobrej, zaś trzy znaki „-” – oceny niedostatecznej. W ciągu semestru dopuszcza się trzy braki stroju, każdy następny to ocena niedostateczna za każdy brak.
- Ocenę ze sprawdzianu umiejętności można poprawić w terminie 2 tygodni.
- Jeżeli uczeń z powodu niedyspozycji zdrowotnej lub nieobecności nie mógł przystąpić
do sprawdzianu, ma obowiązek przystąpić do zaliczenia w najbliższym czasie i jest zobowiązany ustalić z nauczycielem termin zaliczenia.
- Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy. Każda niedyspozycja musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie w zeszycie do korespondencji.
- Każdy uczeń klas IV-VIII ma obowiązek dwa razy w roku wziąć udział w testach sprawnościowych.
- Na miesiąc przed klasyfikacją półroczną i roczną umożliwia się uczniom poprawienia dwóch dowolnie wybranych przez ucznia ocen. Uczniowie, którzy nie zadeklarują chęci poprawienia ocen podpisują rezygnację.
- Uczeń o udokumentowanej obniżonej sprawności ruchowej ma prawo wykonania danego ćwiczenia stosownie do swoich możliwości, np. obniżona wysokość przyrządu.
- Metody i sposoby uzyskania ocen cząstkowych:
- aktywność – waga 3
- udział w zawodach sportowych – waga 5
- sprawdzian– waga 5
- nieprzygotowanie do zajęć – waga 3
- rozgrzewka – waga 4
- wykorzystanie wiedzy w praktyce – waga 4
III. WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE – klasy IV – VIII szkoły podstawowej
W klasie IV szkoły podstawowej oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
- Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
- Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
- Umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
– przewrót w przód i w tył z przysiadu podpartego do przysiadu.
– ćwiczenia równoważne, przejścia po ławeczce gimnastycznej.
– układ gimnastyczny według własnej inwencji twórczej z zachowaniem zasad
bezpieczeństwa.
lekka atletyka
– rozbieg i odbicie jednonóż do skoku w dal, technika naturalna skoku w dal.
– rzut piłeczką palantową z miejsca i z rozbiegu.
– bieg na 60m ze startu wysokiego-technika naturalna.
– pomiar siły mięśni -rzut piłką lekarską 1kg.
– mierzenie tętna w spoczynku oraz po biegu z startu wysokiego 400m, mierzy tętno powysiłkowe.
mini piłka ręczna:
– Technika podania i przyjęcia piłki w ruchu.
– Rzut piłki do bramki dowolnym sposobem zza linii pola bramkowego.
– Prowadzenie piłki kozłem wzdłuż linii boiska.
mini piłka nożna:
– prowadzenie piłki po prostej nogą prawą lub lewą zakończone uderzeniem do bramki.
– podanie i przyjęcie piłki w miejscu i w ruchu.
mini koszykówka:
– podania i chwyty piłki oburącz w miejscu.
– kozłowanie piłki w dowolnym tempie i kierunku, ze zmianą ręki kozłującej.
– rzut do kosza oburącz z miejsca (rzuty osobiste).
mini siatkówka:
– przyjmowanie pozycji siatkarskiej (niskiej, wysokiej).
– odbicia piłki sposobem górnym nad głową.
pływanie:
– prawidłowa praca ramion i nóg w stylu dowolnym.
– prawidłowa praca ramion i nóg w stylu grzbietowym.
– prawidłowa praca ramion i nóg w stylu klasycznym.
– ruchy lokomocyjne w pływaniu pod wodą, przepłynięcie pod wodą dystansu 5m.
WIADOMOŚCI:
– uczeń zna podstawowe przepisy mini gier zespołowych (odpowiedzi ustne lub test pisemny),
– uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń zna próby czwórboju lekkoatletycznego oraz indywidualnie interpretuje własny wynik,
– uczeń rozróżnia pojęcie tętna spoczynkowego i powysiłkowego,
– uczeń wymienia cechy prawidłowej postawy ciała,
– uczeń wymienia miejsca, obiekty i urządzenia w najbliższej okolicy, które można wykorzystać do aktywności fizycznej,
– uczeń wyjaśnia, co symbolizują flaga i znicz olimpijski, rozróżnia pojęcia olimpiada
i igrzyska olimpijskie
– uczeń zna regulamin sali gimnastycznej i boiska sportowego,
– uczeń opisuje zasady bezpiecznego poruszania się po boisku,
– uczeń wymienia osoby, do których należy zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia,
– uczeń opisuje zasady doboru stroju do warunków atmosferycznych w trakcie zajęć ruchowych.
W klasie V szkoły podstawowej oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
- Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
- Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
- Umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
– skok rozkroczny przez kozła
– układ gimnastyczny z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i prawidłowej asekuracji.
lekka atletyka:
– przyjmowanie pozycji startowej niskiej na poszczególne komendy startowe i dynamiczne wyjście z bloku startowego (znajomość nazewnictwa i komend). Bieg na dystansie 60 m. po starcie z bloków.
– skok w dal sposobem naturalnym z krótkiego rozbiegu i lądowanie obunóż.
– rzut piłeczką palantową na odległość.
– technika biegu długiego na odcinku 400m – dziewczęta, 600m – chłopcy.
– Test Zuchory -ocena postępu w drugim półroczu.
mini piłka ręczna:
– prowadzenie piłki w dwójkach (podania jednorącz, chwyt oburącz) zakończone rzutem do bramki z biegu.
– kozłowanie piłki slalomem ze zmianą ręki kozłującej zakończone rzutem do bramki jedną ręką.
mini piłka nożna:
– prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą w dwójkach.
– uderzenie piłki prostym podbiciem po kilku krokach/rozbiegu do bramki.
mini koszykówka:
– kozłowanie piłki po slalomie ze zmianą ręki kozłującej zakończone rzutem do kosza.
– kozłowanie piłki ze zmianą ręki kozłującej, tempa biegu i rytmu kozłowania zakończone rzutem do kosza z dwutaktu.
mini siatkówka:
– zagrywka dolna zza linii 3-4metrów.
– odbicia piłki sposobem górnym i dolnym.
SAMODZIELNA ORGANIZACJA ZAJĘĆ RUCHOWYCH
- Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie rozgrzewki z krótką zabawą ożywiającą.
WIADOMOŚCI:
– uczeń zna podstawowe przepisy mini gier zespołowych (odpowiedzi ustne lub test pisemny),
– uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie zdrowia według WHO,
– uczeń zna test Coopera, potrafi go samodzielnie przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje swój wynik,
– uczeń zna i przestrzega regulaminów obiektów sportowych,
– uczeń zna zasady bezpiecznego wykonania zadań ruchowych,
– uczeń zna walory zdrowotne sportów zimowych, zna różnice pomiędzy jazdą figurową a jazdą szybką,
– uczeń zna różnice pomiędzy wypoczynkiem biernym a czynnym.
W klasie VI szkoły podstawowej oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
- Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
- Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
- Umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
– układ gimnastyczny w oparciu o własną ekspresję ruchową( co najmniej dwa wybrane elementy gimnastyczne nauczane w kl. VI) z zachowaniem bezpieczeństwa i samoasekuracji.
– skok rozkroczny przez kozła.
– przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego.
lekka atletyka:
– start niski. Reakcja na poszczególne komendy startowe, biegiem na odcinku 60 metrów.
– siła-rzut piłką lekarską 2 kg przodem i tyłem.
– skok w dal sposobem naturalnym z pomiarem odległości.
– rzut piłeczką palantową z rozbiegu na odległość.
– technika biegu długiego na odcinku 600m – dziewczęta, 800m – chłopcy.
mini piłka nożna:
– podania i przyjęcia piłki w dwójkach zakończone strzałem do bramki.
– prowadzenie piłki noga prawą i lewą z omijaniem przeszkód (slalom) zakończone strzałem do bramki.
mini piłka ręczna:
– rzuty do bramki z biegu po podaniu do współćwiczącego.
– podania jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca.
mini koszykówka:
– kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem do kosza z dwutaktu.
mini siatkówka:
– odbicia piłki sposobem oburącz górnym w parach.
– zagrywka sposobem dolnym (wyrzut piłki z ręki).
SAMODZIELNA ORGANIZACJA ZAJĘĆ RUCHOWYCH
- Przygotowanie i sędziowanie wybranej konkurencji (przybory, miejsce, bezpieczeństwo) lub gry sportowej.
- Przygotowanie gier lub zabaw dla zespołu klasowego.
WIADOMOŚCI:
– uczeń zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć wychowania fizycznego
na sali gimnastycznej i w terenie,
– uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu sportowego,
– uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu,
– uczeń zna sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem i niską temperaturą,
– uczeń zna elementy samoobrony, unika sytuacji konfliktowych.
W klasie VII szkoły podstawowej oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
- Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
- Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
- Umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
– układ gimnastyczny (piramidy dwójkowe, trójkowe).
– stanie na rękach z asekuracją.
– łączenie form przewrotu w przód i w tył (co najmniej dwa wybrane elementy gimnastyczne nauczane w kl. VII).
lekka atletyka:
– start niski , reakcja na poszczególne komendy startowe, bieg na odcinku 60m/100m.
– siła-rzut piłką lekarską 2 kg przodem i tyłem.
– skok w dal sposobem naturalnym z pomiarem odległości.
– technika biegu długiego na odcinku 600m – dziewczęta, 1000m – chłopcy, wie jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas wysiłku wytrzymałościowego.
piłka nożna:
– podania i przyjęcia piłki w dwójkach zakończone strzałem do bramki.
– prowadzenie piłki noga prawą i lewą z omijaniem przeszkód (slalom) zakończone strzałem do bramki.
koszykówka:
– kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem do kosza z dwutaktu.
piłka ręczna:
– rzuty do bramki z wyskoku po kozłowaniu.
– podania jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca.
siatkówka:
– odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w parach.
– zagrywka sposobem dolnym zza linii 9 metrów.
SAMODZIELNA ORGANIZACJA ZAJĘĆ RUCHOWYCH
1.Przygotowanie i sędziowanie wybranej konkurencji (przybory, miejsce, bezpieczeństwo) gry sportowej.
2.Przygotowanie gier lub zabaw dla zespołu klasowego.
WIADOMOŚCI:
– uczeń zna podstawowe przepisy wybranych sportowych gier zespołowych,
– uczeń opisuje zasady wybranej formy aktywności fizycznej spoza Europy,
– uczeń oblicza wskaźnik BMI i interpretuje własny wynik za pomocą siatki centylowej,
– uczeń wskazuje możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii do oceny aktywności fizycznej,
– uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
– uczeń wskazuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie,
– uczeń wyjaśnia wymogi higieny, wynikające ze zmian zachodzących w organizmie
w okresie dojrzewania,
– respektuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć, wymienia najczęstsze przyczyny
oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie lekcji wychowania fizycznego.
W klasie VIII szkoły podstawowej oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
- Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne.
- Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć.
- Umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
– układ gimnastyczny składający się z trzech elementów (przewrót, stanie na rękach, przerzut bokiem),
– piramidy dwójkowe lub trójkowe.
lekka atletyka:
– start niski , reakcja na poszczególne komendy startowe, bieg na odcinku 60m/100m.
– siła-pchnięcie kulą.
– skok w dal sposobem naturalnym z pomiarem odległości.
– technika biegu długiego na odcinku 600m – dziewczęta, 1000m – chłopcy, wie jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas wysiłku wytrzymałościowego.
piłka nożna:
– tor sprawnościowy – po przyjęciu piłki slalom, zwód, zakończony strzałem do bramki.
koszykówka:
– rzut do kosza z dwutaktu po zwodzie pojedynczym lub podaniu do współćwiczącego.
– podanie sprzed klatki piersiowej kozłem do współćwiczącego ze zmianą kierunku i miejsca.
piłka ręczna:
– rzut do bramki z wyskoku po zwodzie pojedynczym po podaniu od współćwiczącego,
– poruszanie się po obronie „każdy swego”.
siatkówka:
– odbicia piłki sposobem górnym i dolnym w parach.
– zagrywka sposobem górnym zza linii 9m.
WIADOMOŚCI:
– uczeń wymienia przyczyny i skutki otyłości, zagrożenia wynikające z nadmiernego odchudzania się, stosowania sterydów i innych substancji wspomagających negatywnie proces treningowy (odpowiedzi ustne lub test pisemny),
– uczeń zna współczesne aplikacje internetowe i urządzenia elektroniczne do oceny własnej aktywności fizycznej,
– uczeń wymienia korzyści dla zdrowia wynikające z systematycznej aktywności fizycznej
(odpowiedzi ustne lub pisemne),
– uczeń zna różnice miedzy wypoczynkiem biernym a czynnym,
– uczeń stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego.
Kryteria oceny z wychowania fizycznego
OCENA CELUJĄCA ( 6)
- a) uczeń posiada wiedzę i umiejętności określone programem nauczania i podstawą programową wychowania fizycznego w danej klasie;
- b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami;
- c) wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu- jego frekwencja jest wzorowa ( za wyjątkiem nieobecności związanych z chorobą);
- d) aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły, bądź też w innych formach działalności związanej z kulturą fizyczną;
- e) prezentuje postawę fair play, jest wzorem dla innych uczniów;
- f) zajmuje punktowane miejsce w zawodach powiatowych lub wojewódzkich;
- g) uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych;
- h) wykonuje polecenia n-la, szanuje przeciwnika, kolegów;
OCENA BARDZO DOBRA ( 5 )
- a) uczeń opanował umiejętności i wiedzę określoną podstawą programową wychowania fizycznego w danej klasie i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu.
- b) jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń;
- c) jest aktywny, wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju psychofizycznego, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu a jego frekwencja nie budzi zastrzeżeń;
- d) większość ćwiczenia wykonuje właściwą techniką, dokładnie, w odpowiednim tempie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie;
- e) systematycznie doskonali swą sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu;
- f) jest zawsze przygotowany do zajęć, dba o higienę osobistą.
OCENA DOBRA ( 4 )
- a) uczeń opanował umiejętności ruchowe, zawarte w podstawie programowej, na poziomie dobrym wykonując ćwiczenia samodzielnie, jednak z małymi błędami technicznymi lub w słabym tempie;
- b) cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji; jego frekwencja jest na dobrym poziomie;
- c) wykazuje umiarkowany postępy w osobistym usprawnianiu, podejmuje liczne próby doskonalenia własnej sprawności fizycznej;
- d) posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela;
- e) zna i stosuje zasady higieny osobistej;
- f) jest koleżeński i zdyscyplinowany.
OCENA DOSTATECZNA ( 3 )
- a) uczeń opanował materiał programowy na dostatecznym poziomie ze znacznymi brakami;
- b) wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnianie, wykazując małe postępy;
- c) ćwiczenia wykonuje niepewnie, w nieodpowiednim tempie, z dużymi błędami technicznymi, czyni to niechętnie;
- d) posiada niepełne wiadomości z zakresu kultury fizycznej i nie potrafi ich wykorzystać w praktycznym działaniu;
- e) jego postawa, stosunek do przedmiotu i frekwencja nie zawsze jest właściwa; jest pasywny na lekcji.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA ( 2 )
- a) uczeń opanował materiału w stopniu minimalnym i ma poważne braki,
- b) ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi,
- c) jego wiadomości z przedmiotu są niewystarczające;
- d) niesystematycznie bierze udział w zajęciach (min. ilość obecności 50%)
i wykazuje bardzo małe postępy w osobistym usprawnianiu;
- e) jest często nieprzygotowany do zajęć;
OCENA NIEDOSTATECZNA ( 1)
- a) uczeń jest daleki od spełniania wymagań stawianych w podstawie programowej;
- b) najprostsze ćwiczenia wykonuje z rażącymi błędami;
- c) często świadomie odmawia wykonania ćwiczeń;
- d) jego stosunek do przedmiotu jest lekceważący, frekwencja na lekcjach jest niska, postawa na lekcji nieodpowiednia – utrudniająca sprawne i bezpieczne prowadzenie zajęć;
- e) nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu.