PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z BIOLOGII
Podstawa prawna: Ustawa o systemie
oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie
oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzeniu
MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. (poz. 843) w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
w szkołach publicznych, a także Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2016
r. (poz. 1278) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach
publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole
podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 12 im. Czesława Niemena w Lubinie.
1. Nauczanie biologii odbywa się zgodnie z programem
edukacyjnym wydawnictwa Nowej Ery, pt: Program nauczania biologii w klasach 5 –
8 szkoły podstawowej. Puls życia oraz autorstwa Anny Zdziennickiej, zgodnego z
obowiązującą podstawą programową.
2. Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach w
ciągu: w kl. V – 1 godz./tyg., w kl. VI – 1 godz./tyg., w kl.
VII – 2 godz./tyg., w kl. VIII – 1 godz./tyg.
3. Przedmiotowy system oceniania z biologii ma na celu:
- kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i
posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
- przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach
edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi
dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom
i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się,
wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
- umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia
organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
4. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w
następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce, kształcone
umiejętności oraz aktywność i zaangażowanie w praktyce.
5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć
monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w
opanowaniu przez ucznia wiadomości z biologii w stosunku do wymagań
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu
nauczania oraz formułowaniu oceny.
6. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
tym specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się,
- objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na
podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli
i specjalistów w szkole.
7. W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- prace pisemne: sprawdziany (klasówki) obejmują większą partię
materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu
programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówki dotyczące materiału z 2 – 3 ostatnich tematów i nie
muszą być zapowiadane,
- praca i aktywność na lekcji,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- wyniki pracy grupowej,
- prace długoterminowe np. hodowle, obserwacje przyrodnicze,
referaty, prezentacje multimedialne, zielniki, plakaty,
- aktywność poza lekcyjna np. osiągnięcia w konkursach, akcjach
charytatywnych, proekologicznych.
8. Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów
prawnych).
9. Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania
umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do
dziennika elektronicznego.
10. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego
sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu
uczniom na zajęciach dydaktycznych.
11. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w
pisemne prace swoich dzieci na konsultacjach.
12. Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o
postępach edukacyjnych, poprzez:
informację ustną, wpisy do zeszytu
przedmiotowego, wpisy do dziennika
elektronicznego.
13. Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną: oceny
z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek
nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę
lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia
do uzupełnienia braków.
14. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w V – VIII
obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
- 6 – celujący /cel/,
- 5 – bardzo dobry /bdb/,
- 4 – dobry /db/,
- 3 – dostateczny /dst/,
- 2 – dopuszczający /dop/,
- 1 – niedostateczny /ndst/.
15. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+”
i „–” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny
pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą w klasach V, VI,
VIII w klasach VII pięć znaków ,,+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech
znaków „–” daje ocenę niedostateczną.
16. Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. –
nieprzygotowany, nb. – nieobecny.
17. Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika,
zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie
w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a
uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
18. Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie,
wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
19. Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac
pisemnych:
- nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym
wyprzedzeniem,
- sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
- sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a
kartkówka do 20 minut,
- uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz
kryteria oceniania
- nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie, ocenę i recenzję
sprawdzianu,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się
wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie
ustalonej z nauczycielem,
- jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie
ustalonym z nauczycielem do tygodnia od powrotu do szkoły, gdy powodem był
dłuższy pobyt w szpitalu do dwóch tygodnie od powrotu do szkoły,
- uczeń może poprawić ocenę niedostateczna ze
sprawdzianów , kartkówek nie poprawiamy,
- poprawa powinna odbyć się w ciągu dwóch tygodni od oddania i
omówienia pracy w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
20. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje
następujące zasady przeliczania punktów naocenę:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny,
30% – 49% – dopuszczający,
50% – 74% – dostateczny,
75% – 89% – dobry,
90% – 95% – bardzo dobry,
96% – 100% – celujący.
21. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone
kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów
na ocenę:
poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny,
20% – 39% – dopuszczający,
40% – 54% – dostateczny,
55% – 70% – dobry,
71% – 90% – bardzo dobry,
91% – 100% – celujący.
22. Nie ocenia się ucznia:
- w klasach V – VIII w pierwszym tygodniu września,
- do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w
szkole (min. tygodniowej),
- w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
23. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić
nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się
przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.