PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA – PRZYRODA – klasa IV
OBOWIĄZKI UCZNIA
1. Uczeń nosi na każdą lekcję: zeszyt, podręcznik i
ćwiczenia.
2 .W miarę możliwości systematycznie
przygotowuje się do lekcji (powtarza zdobyte wiadomości, wykonuje zadania
domowe. Uczy się tak, aby wszystko zrozumieć, a zdobytą wiedzę umie zastosować
w praktyce).
3. Aktywnie uczestniczy na lekcji.
PRAWA UCZNIA
1. Uczeń ma prawo trzy razy w ciągu półrocza być
nieprzygotowany do zajęć, co zgłasza przed lekcją (nauczyciel odnotowuje
ten fakt w dzienniku jako np – nieprzygotowany). Jeśli uczeń nie zgłosi
nauczycielowi faktu nieprzygotowania do lekcji otrzymuje ocenę
niedostateczną.
2. Uczniowi po dłuższej przerwie (minimum tygodniowej)
nieobecności w szkole przysługuje trzy dni na uzupełnienie zaległości
(nauczyciel służy pomocą).
3. Obecność na sprawdzianach jest obowiązkowa. Jeżeli uczeń z
przyczyn losowych nie może pisać go z całą klasą, powinien to uczynić w
terminie tygodnia po przyjściu do szkoły.
4. Uczeń ma prawo do poprawy sprawdzianu, jeśli otrzymał
ocenę niedostateczną lub dopuszczającą.
5. Ma również prawo do poprawy jednej, wybranej oceny
cząstkowej przed wystawieniem oceny śródrocznej oraz oceny rocznej.
FORMY OCENY UCZNIA
1. Formy ustne: wypowiedzi na określony temat, aktywność na
lekcji ( za pięć plusów z aktywności, uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą)
2. Formy pisemne: sprawdziany, testy, kartkówki, zadania
domowe, karty pracy, uzupełnianie zadań w zeszycie ćwiczeń, opracowania,
referaty (również w formie multimedialnej).
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: posiada wiedzę i umiejętności
znacznie wykraczające poza program nauczania, formułuje wnioski, planuje i
prezentuje doświadczenia, zdobywa informacje potrzebne do rozwijania
zainteresowań przyrodniczych, analizuje materiały drukowane i multimedialne i
wykorzystuje je do uogólnienia faktów. Rozwiązuje problem związane z rozwojem
cywilizacji. Jest laureatem konkursów przyrodniczych.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który opanował nie mniej niż 95% zakresu wiedzy i umiejętności
określonego programem nauczania. Projektuje i prezentuje doświadczenia,
dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i
działalności człowieka, przewiduje następstwa i skutki, wyjaśnia je, rozwiązuje
problemy. Bierze udział w konkursach przyrodniczych.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który opanował nie mniej niż 75% wiadomości i umiejętności. Korzysta z różnych źródeł informacji, dostrzega wpływ przyrody
na życie i działalność człowieka, dokonuje oceny i porównań zjawisk i
elementów przyrody, posługuje się terminologią przyrodniczą.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który opanował nie mniej niż 55% wiadomości i umiejętności.
Zna podstawowe pojęcia przyrodnicze, obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy
zachodzące w środowisku naturalnym, potrafi je opisać. Rozpoznaje i ocenia
postawy wobec środowiska przyrodniczego.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który opanował nie mniej niż 35% wiadomości i umiejętności.
Rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody, posiada pozytywny stosunek do
środowiska naturalnego.
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności z
przyrody. Braki w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy. Nie
jest w stanie poradzić sobie z prostymi zadaniami, nawet z pomocą nauczyciela.
Danuta Łajewska